وقف، سنّت حسنهای است که نه تنها در اسلام، بلکه در سایر ادیان و مذاهب و حتی در میان اقوام و ملل دیگر مورد توجه و تأیید قرار گرفته است. ترویج نهاد وقف در جامعه تأثیر بسزایی در توسعة اقتصاد کشور دارد و با پر کردن خلأها و رفع نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
مردم کمک شایانی برای دولت به شمار میآید. آنچه در گذشته مورد وقف قرار میگرفت زمین، خانه، باغ و بعضاً اموالِ منقولِ دارای ارزش ذاتی بود، اما امروزه با پیشرفتهای اقتصادی، نیازهای جدیدی به وجود آمده که رفع آنها با روشهای سنتی گذشته سخت یا ناممکن است. در این
میان تغییر ماهیت پول و ظهور پولهای رایج امروزی که صرفاً دارای ارزش اعتباری هستند بسیار حائز اهمیت است و نقش ویژهای را در اقتصاد کنونی به عهده دارد. به همین دلیل وقف پول میتواند مصداق جدیدی از وقف باشد و ظرفیتهای مالی جدیدی را در حوزة وقف ارائه دهد و نقش مثبت و سازندة این نهاد را همچنان در جامعه حفظ نماید. با این همه در مورد وقف پول دو نظریه مطرح است.
برخی از فقها آن را صحیح نمیدانند و برای اثبات ادعای خود ادلهای ارائه کردهاند. در مقابل، گروهی دیگر ضمن نقد ادلة مخالفین، وقف این ارزشهای اعتباری را صحیح و منطبق با موازین شرعی دانسته و به اثبات آن پرداختهاند. در این مقاله تلاش کردهایم ضمن تبیین دیدگاههای امام خمینی در این زمینه نظریات و دلایل هر یک را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و در پایان ضمن تأکید بر اهمیت مدیریت مالی وقف، مدلی پیشنهادی برای تأمین این هدف ارائه نماییم.
وقف، سنّت حسنهای است که نه تنها در اسلام، بلکه در سایر ادیان و مذاهب و حتی در میان اقوام و ملل دیگر مورد توجه و تأیید قرار گرفته است. ترویج نهاد وقف در جامعه تأثیر بسزایی در توسعة اقتصاد کشور دارد و با پر کردن خلأها و رفع نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
مردم کمک شایانی برای دولت به شمار میآید. آنچه در گذشته مورد وقف قرار میگرفت زمین، خانه، باغ و بعضاً اموالِ منقولِ دارای ارزش ذاتی بود، اما امروزه با پیشرفتهای اقتصادی، نیازهای جدیدی به وجود آمده که رفع آنها با روشهای سنتی گذشته سخت یا ناممکن است. در این
میان تغییر ماهیت پول و ظهور پولهای رایج امروزی که صرفاً دارای ارزش اعتباری هستند بسیار حائز اهمیت است و نقش ویژهای را در اقتصاد کنونی به عهده دارد. به همین دلیل وقف پول میتواند مصداق جدیدی از وقف باشد و ظرفیتهای مالی جدیدی را در حوزة وقف ارائه دهد و نقش مثبت و سازندة این نهاد را همچنان در جامعه حفظ نماید. با این همه در مورد وقف پول دو نظریه مطرح است.
برخی از فقها آن را صحیح نمیدانند و برای اثبات ادعای خود ادلهای ارائه کردهاند. در مقابل، گروهی دیگر ضمن نقد ادلة مخالفین، وقف این ارزشهای اعتباری را صحیح و منطبق با موازین شرعی دانسته و به اثبات آن پرداختهاند. در این مقاله تلاش کردهایم ضمن تبیین دیدگاههای امام خمینی در این زمینه نظریات و دلایل هر یک را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و در پایان ضمن تأکید بر اهمیت مدیریت مالی وقف، مدلی پیشنهادی برای تأمین این هدف ارائه نماییم.
وقف، سنّت حسنهای است که نه تنها در اسلام، بلکه در سایر ادیان و مذاهب و حتی در میان اقوام و ملل دیگر مورد توجه و تأیید قرار گرفته است. ترویج نهاد وقف در جامعه تأثیر بسزایی در توسعة اقتصاد کشور دارد و با پر کردن خلأها و رفع نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی
مردم کمک شایانی برای دولت به شمار میآید. آنچه در گذشته مورد وقف قرار میگرفت زمین، خانه، باغ و بعضاً اموالِ منقولِ دارای ارزش ذاتی بود، اما امروزه با پیشرفتهای اقتصادی، نیازهای جدیدی به وجود آمده که رفع آنها با روشهای سنتی گذشته سخت یا ناممکن است. در این
میان تغییر ماهیت پول و ظهور پولهای رایج امروزی که صرفاً دارای ارزش اعتباری هستند بسیار حائز اهمیت است و نقش ویژهای را در اقتصاد کنونی به عهده دارد. به همین دلیل وقف پول میتواند مصداق جدیدی از وقف باشد و ظرفیتهای مالی جدیدی را در حوزة وقف ارائه دهد و نقش مثبت و سازندة این نهاد را همچنان در جامعه حفظ نماید. با این همه در مورد وقف پول دو نظریه مطرح است.
برخی از فقها آن را صحیح نمیدانند و برای اثبات ادعای خود ادلهای ارائه کردهاند. در مقابل، گروهی دیگر ضمن نقد ادلة مخالفین، وقف این ارزشهای اعتباری را صحیح و منطبق با موازین شرعی دانسته و به اثبات آن پرداختهاند. در این مقاله تلاش کردهایم ضمن تبیین دیدگاههای امام خمینی در این زمینه نظریات و دلایل هر یک را جداگانه مورد بررسی قرار دهیم و در پایان ضمن تأکید بر اهمیت مدیریت مالی وقف، مدلی پیشنهادی برای تأمین این هدف ارائه نماییم.